16 Mayıs 2011 Pazartesi

17.YY VE 18.YY DA TÜRK ÇİNİ SANATI

17.Yüzyılın sonunda İznik’te üretimin durmasıyla özellikle Nevşehirli Damat İbrahim Paşa’nın gayretiyle İstanbul’da Tekfur Sarayı’nda bir çini imalathanesi kurulur. 18. yüzyılın ilk yarısında kısa dönem üretim yapılan merkezde çinilerin hamur ve sır kalitesi iyi değildir. İznik’te kullanılan renklerin yanı sıra sarı da kullanılmıştır. Bu dönemde Kabe tasvirli çini panolar dikkat çeker. Bu çinilerle süslü eserlerden bazıları şunlardır: İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Cami,Üsküdar Kaptan Paşa Cami, III. Ahmet Çeşmesi.

   17.Yüzyılın sonunda İznik’te üretimin sona ermesiyle Kütahya ön plana çıkar. 18.yüzyılda naif bitkisel ve figüratif kompozisyonların kullanıldığı bir grup çini ve seramik dikkat çeker. Kobalt mavisi, turkuvaz, yeşil ve kırmızı renklere ilaveten mangan moru ve sarı bu grupta kullanılmıştır. Formlar çok çeşitlidir. Fincanlar, vazolar, şişeler, askı topları, buhurdanlar, matara biçimindeki formlar çok kullanılmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder